До уваги дирекції закладів освіти та батьків дітей з особливими освітніми потребами
Основними завданнями комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини є:
- Визначення особливих освітніх потреб;
- Визначення особливостей розвитку дитини, її сильних та слабких сторін;
- Розробка рекомендацій з організації надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дитині, а також рекомендацій щодо освітньої програми дитини, особливостей організації освітнього середовища, потреби в індивідуальній програмі розвитку;
- Розробка рекомендацій щодо організації освітнього процесу дитини для адміністрації закладу освіти, педагогічних працівників, батьків або законних представників дитини.
ІРЦ проводить комплексну оцінку у таких випадках:
- звернення батьків (одного з батьків) або законних представників дитини;
- особисте звернення дітей віком від 16 до 18 років;
- звернення адміністрації закладів освіти (за наявності згоди батьків (одного з батьків) або законних представників дитини);
- звернення органів опіки та піклування щодо проведення комплексної оцінки дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування.
Як, коли та з якими документами звернутися до фахівців ІРЦ (інклюзивно-ресурсного центру)
Прийти на консультацію до фахівців ІРЦ батьки можуть за власним бажанням, якщо непокояться за свою дитину (бачать і розуміють, що їх дитина відрізняється за рівнем розвитку чи поведінкою від інших дітей).
Також на консультацію свідомі батьки приходять зі своєю дитиною за рекомендацією лікаря або ж дослухаються до думки вчителя, соціального працівника, психолога чи вихователя.
Спочатку батьки можуть проконсультуватися з приводу своїх занепокоєнь, а от вже в у разі потреби фахівці ІРЦ проведуть комплексну багатопрофільну оцінку розвитку дитини.
Якщо дитина має тяжкі порушення психофізичного розвитку і їй встановлено медичний діагноз, педагоги закладу, який вона відвідує, так само, як і фахівці ІРЦ, мають роз’яснити батькам важливість такої багатопрофільної оцінки в ІРЦ. Це допоможе надати якісну психолого-педагогічну допомогу дитині, адекватно та професійно організувати психолого-педагогічний супровід їїрозвитку, атакож забезпечити підтримку батькам.
Комплексна оцінка може проводитися перед зарахуванням дитини з особливими освітніми потребами до закладу дошкільної або загальної середньої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти.
З метою створення у такому закладі умов для навчання дитини її батьки (один з батьків) або законні представники звертаються до ІРЦ за шість місяців до початку навчального року.
Перед проведенням комплексної оцінки батьки (один з батьків) або законні представники звертаються до закладу освіти, який вони обрали, для зарахування дитини.
Якщо директор Вам відмовляє, то відмова має бути ВИКЛЮЧНО у письмовій формі із зазначенням причини.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
«Діти з особливими освітніми потребами, що зумовлені порушеннями інтелектуального розвитку та/або сенсорними та фізичними порушеннями, мають право на першочергове зарахування до закладів дошкільної освіти (УЗаконі України"Про дошкільну освіту")
«Діти з особливими освітніми потребами мають право на першочергове зарахування до початкової школи закладу загальної середньої освіти» (У Законі України "Про загальну середню освіту")
Комплексне оцінювання проводять фахівці ІРЦ безпосередньо в Центрі за місцем навчання/проживання/перебування дитини.
Батьки/один із батьків обов’язково мають брати участь у комплексному оцінюванні.
ДОКУМЕНТИ
Первинний прийом батьків дитини проводить директор інклюзивно-ресурсного центру, або у повноважені ним працівники, які визначають час та дату проведення комплексної оцінки та встановлюють наявність таких документів.
Центр проводить комплексну оцінку не пізніше, ніж протягом місяця з моменту подання письмової заяви батьків (одного з батьків) або законних представників та/або її особистої заяви (для дітей віком від 16 до 18 років) щодо проведення комплексної оцінки, а також надання письмової згоди на обробку персональних даних дитини
ДОКУМЕНТИ, НЕОБХІДНІ ДЛЯ КОМПЛЕКСНОГО ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО ОЦІНЮВАННЯ РОЗВИТКУ ДИТИНИ
ОБОВ’ЯЗКОВІ документи, що посвідчують особу батьків (чи осіб, які їх заміняють).
Ці документи батьки приносять із собою:
- свідоцтво про народження дитини;
- індивідуальна програма реабілітації дитини з інвалідністю (у разі інвалідності);
- форма первинної облікової документації №112/0 «Історія розвитку дитини»;
- довідка від психіатра (за потреби) ;
- письмова заява батьків дитини та/або особиста заява дитини (для дітей віком від 16 до 18 років)
Щодо проведення комплексної оцінки:
Ці документи батьки заповнюють у Центрі
- письмова згода на оброблення персональних даних дитини
ДОДАТКОВІ
(якщо дитина з особливими освітніми потребами здобуває дошкільну або загальну середню освіту, до заяви можуть додаватися)
1. психолого-педагогічна характеристика дитини, яка:
- містить дані про динаміку та якість засвоєння знань під час навчання
- підготовлена відповідним педагогічним працівником
- затверджена керівником закладу освіти
2. Можна додавати до заяви, якщо дитина з особливими освітніми потребами здобуває дошкільну або загальну середню освіту зошити з рідної мови, математики, результати навчальних досягнень (для дітей, які здобувають загальну середню освіту), малюнки документи щодо додаткових обстежень дитини попередні рекомендації щодо проведення комплексної оцінки
3. Подають, якщо дитині з особливими освітніми потребами вже надавалася психолого-педагогічна допомога висновок відповідних фахівців (наприклад, послуги Раннього втручання)щодо результатів надання психолого-педагогічної допомоги із зазначенням динаміки розвитку дитини згідно з індивідуальною програмою розвитку
Напрями комплексного оцінювання
Комплексне психолого-педагогічне оцінювання розвитку дитини відбувається індивідуально за такими напрямами, як:
-
фізичний розвиток дитини;
-
мовленнєвий розвиток дитини;
-
когнітивна сфера дитини;
-
емоційно-вольова сфера дитини;
-
навчальна діяльність дитини.
ЗАУВАЖТЕ!
Комплексна оцінка з підготовкою відповідного висновку проводиться протягом 10 робочих днів.
Особливості проведення комплексного психолого-педагогічного оцінювання розвитку дитини
Батьки дитини мають право: взяти участь у засіданні ознайомитися з висновком про комплексну оцінку, умовами навчання та надання психолого-педагогічної допомоги у закладах освіти (якщо дитина здобуває дошкільну чи загальну середню освіту).
Висновок про комплексну оцінку надається батькам (одному з батьків) або законним представникам дитини з особливими освітніми потребами, за заявою яких (якого) її проведено, у двох примірниках, один з яких подається батьками (законними представниками) дитини до закладу освіти.
Отже, у разі встановлення фахівцями ІРЦ у дитини особливих освітніх потреб, то висновок про комплексну оцінку є підставою для створення для неї ІПР (індивідуальної програми розвитку) і надання їй психолого –педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (прописані у висновку із зазначенням годин та фахівців).
Зауважте!
Якщо зазначені послуги не надаються дитині після зарахування до інклюзивного класу/групи, то їх надають фахівці ІРЦ після відповідної довідки від директора ЗЗСО, завідувача ЗЗДО чи директора ПТУ.